lördag 15 maj 2010

Sista kastet



Söndagen den 9 maj var det dags att pröva gäddorna igen. Stärkta av förra helgens fiske ,och ett kortare pass i veckan som gav en del fina fiskar och kontakter, gav Svärd och jag oss ut.
Helt andra förutsättningar denna gången dock. Kalla vindar och nätter hade sänkt vattentemperautren rejält. Vi hade riktigt svårt att hitta lite varmare vatten. Den nordliga vinden gjorde heller inte saken bättre.
Vi prövade massor av platser, djupt, kanter, grund, vasskanter och riktigt grunt vatten. Det enda vi fick var några små snipor. Inte heller kom vi i kontakt med någon betesfisk.
Klockan gick och vi provade ett ställe som höll ca 3m djup och temperaturen kröp faktiskt över 7 grader. Dessvärre hade det slutat blåsa och sjön lade sig spegelblank.
Jag satte på en T-N-T Undertaker som Birkan målat om åt mig. En gädda målad på sidan så den visar duktigt med buk. Undertakern ett härligt bete att fiska med f ö.

Efter en liten stund sa jag till Svärd att nu gör vi sista kastet. Jag hann inte veva särskilt många tag innan jag såg en fin virvel då en gädda tog betet.
Den gick ner mot botten och vägrade visa sig till en början. Bra tecken! Tyder på en bättre fisk.
När den dök upp bredvid båten såg vi att det var en fin fisk och landningen gick smidigt.
Jag vägde den till 7,68 kg och den var 101cm lång. Man kan lugnt säga att den räddade en i övrigt trög fiskedag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar