onsdag 28 december 2011

He´s back!




Länge sedan jag postade något och det får bli en summering av sommarens och höstens fiske i ett senare inlägg.

Hursomhelst så gav Svärd och jag oss ut på ett gäddpass idag på morgonen. Vintern har ju varit och hälsat på men nu är det snöfritt och lite mildare igen på höglandet.
Tanken var att vi skulle köra med jerkbait , jag hade även med några spinnflugor för lite grundare och långsammare fiske.
Det var just på fluga som jag hade det första hugget när vi efter några resultatlösa stopp stannade till vid en grundvass.
Trots att vi stannade på ett par ställen ytterligare som tidigare givit fisk så hände inget mer.
Det blev dags för dagens andra kopp kaffe och vi bestämde oss för att trolla sakta tillbaka mot båtplatsen.
Vi hade inte så långt kvar då Svärd fick hugg och även jag då jag började ta hem mitt bete.
Två nästan identiska gäddor i fyrakilos-klassen var snart inne och avkrokade vid båtkanten. Ekolodet skvallrade om att området höll rikligt med betesfisk och vi bestämde oss för att vända tillbaka och köra över området igen. Ganska snart hade både Svärd och jag haft varsitt påslag, dock utan att något fastnade ordentligt.

När vi gick förbi "markören" som jag satt tidigare så böjdes mitt spö ordentligt och det kändes direkt att det var en bättre fisk som tagit Wolfcreeken.
Det bekräftades också ganska snart då fisken kom upp inte allt för långt från båten.
Vi såg också att gäddan tagit vobblern långt fram och endast satt på den främre av trekrokarna.
Dock var "Håvmästaren" Fredde säker som vanligt och vi kunde glida in till land för hantering.

Den välmatgade damen vägdes till 11,3 kg och var 118 cm lång.
Efter lite fotografering fick hon glida tillbaka ner i det kalla vattnet.

Som Fredde och jag misstänkt så har vi hittat ett vatten med riktigt storgäddpotential. De gånger vi varit här tidigare har lovat gott och nu lär det bli fler pass här framöver. Kanske nästa pass blir på is. Hoppas kan man ju alltid!

Gäddan föll för en Wolfcreek crank i rödingfärgen.

1 kommentar: