tisdag 16 mars 2010

I gösens tecken


I lördags var det dax för ismetepremiär efter gös. Färden gick i arla morgonstund till sjön Rusken. En av mina absoluta favoritsjöar alla kategorier.
Stabilt gäng var med den här gången. Jag och Svärd från Nässjö och i bilen från Malmbäck satt Jonas, Daniel och GösaBosse.
Meningen var att vi skulle koppla släpkärran efter den medhavda motorcykeln. Den fastnade dock redan i snön innan vi kom ner till sjön. Väl var det skulle det visa sig senare.
Det blev istället två vändor med motorcykeln innan var var ute de dryga tre km på sjön med all packning.
Första hugget kom innan vi hade hunnit sätta alla spö. Bosse bärgade en gös på ca ett och ett halvt kg.
Efter några misstänkta fäll var det dags för mig att ta min första ismetegös, också detta en gös i ett och halvkilos klassen.
En stund senare signalerade ännu en av mina vippor napp. Denna gång en fisk på två och ett. Härligt!
Detta blev tyvärr dagens sista gös. Ytterligare några fäll blev det denna soliga dag men ingen mer fisk fick syna isen.




Hemfärden på sjön blev ganska jobbig då det översta islagret inte höll speciellt bra för motorcykeln.
Men efter mycket svett och svordommar nådde vi dock land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar